توصیه محققان؛
برای بهبود درس ریاضی، رباتیك بیاموزید
یادگیری اصولی درس ریاضی در دوره دبیرستان، نقش و جایگاه ویژه ای در پیشرفت آینده دانش آموزان دارد. محققان کشور برای تقویت ادراک درس ریاضی و همینطور بهبود خلاقیت دانش آموزان، کار کردن با سازه های رباتیک را سفارش کرده اند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، در هر نظام آموزشی، میزان یادگیری و موفقیت دانش آموزان، یکی از شاخصهای موفقیت در فعالیتهای علمی است و بسیار مورد توجه نظام های آموزشی کشورهای مختلف قرار دارد. یکی از دروس اصلی و مورد توجه بیشتر نظام های آموزشی، درس ریاضی است که در رشد مهارت های تفکر منطقی، تفکر انتقادی و مهارت های حل مساله نقش مهمی دارد. اما بررسی روند عملکرد دانش آموزان ایران در آزمون های استاندارد نشان داده است که درس ریاضی آنها در دوران متوسطه دوره اول از وضعیت خوبی برخوردار نیست.
ضعف در ریاضی به اعتقاد متخصصان یک مساله عمومی و شایع در میان افراد مختلف و بخصوص دانش آموزان است و از علل احتمالی آن میتوان به مبحث درسی و دشواری آن، بافت و زمینه موجود آموزش ریاضی در مدرسه، مهارت ها و توانایی های معلم ریاضی، یادگیری از روی تکرار و عادت، استفاده از راهبردهای نامناسب و نارسا و تکیه بر استدلال سطحی در ریاضی، آموزش های نادرست در سالهای اولیه و دوره پیش دبستانی و موانع روان شناختی و تصورات خیالی در مورد ماهیت ریاضی اشاره نمود. بر همین مبنا استفاده از روش هایی که این مهارت را در دانش آموزان بهبود بخشد از اهمیت بالایی برخوردار می باشد.
در همین راستا، پژوهشی توسط محققان دانشگاه آزاد واحد کرج انجام شده که در آن تاثیر آموزش سازه های رباتیک بر تفکر انتقادی و خلاقیت و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان متوسطه دوره اول مورد بررسی قرار گرفته است.
در این فعالیت پژوهشی، محققان از مشارکت ۴۰ نفر از دانش آموزان متوسطه اول منطقه ۶ شهر تهران بهره برده و برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز خود از پرسشنامه های استاندارد خلاقیت و تفکر انتقادی و همینطور سؤالات درس ریاضی برای سنجش میزان یادگیری دانش آموزان بهره برده اند.
آنها برای گروهی از این دانش آموزان دوره سازه های رباتیک را به مدت ۱۲ جلسه آموزش داده و سپس توانایی آنها را با دیگران مقایسه کردند.
نتایج این بررسی ها نشان داد که آموزش با سازه های رباتیک، تاثیر مثبت و قابل توجهی بر خلاقیت، تفکر انتقادی و یادگیری درس ریاضی دانش آموزان متوسطه اول دارد و بهبود یادگیری این درس مهم را به دنبال دارد.
در اینباره، مرتضی شاه مرادی، محقق گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج و همکارانش می گویند: «آموزش با سازه های رباتیک تاثیر معناداری بر ابعاد ابتکار، انعطاف و بسط خلاقیت دانش آموزان متوسطه اول و بر ابعاد ارزشیابی، استنباط و استدلال استقرایی تفکر انتقادی دانش آموزان داشته و همینطور تاثیر معناداری بر یادگیری درس ریاضی دانش آموزان دارد».
به قول آنها، بر طبق این یافته ها، پیشنهاد می شود:
- دوره های آموزش با استفاده از سازه های رباتیک به دانش آموزان و معلمان در درس هایی همچون علوم، شیمی، فیزیک و... مختلف برنامه ریزی و عرضه شود.
- مباحث در رابطه با سازه های رباتیک و سایر تکنولوژی های جدید در محتوای کتاب های درسی گنجانده شود.
- متخصصان و مسئولین با ایجاد تغییراتی در برنامه های درسی، بر افزایش استقلال، رشد مهارت های فنی و شناختی، رشد مهارت های تفکر خالق و انتقادی یادگیرندگان تاکید کنند و روش ها و راهبردهای تدریس سازگار با محیط های جدید یادگیری را توسعه دهند.
- با عنایت به کاربرد و تاثیر آموزش با سازه های رباتیک به معلمان پیشنهاد می شود که علم و آگاهی خویش را در این حوزه توسعه دهند.
- به آموزش و پرورش هم پیشنهاد می شود با برگزاری کلاس های آموزش سازه های رباتیک از راه همکاری مدارس با مراکز آموزش سازه های رباتیک، معلمان و اولیای مدرسه را در این حوزه یاری کند.
- گنجاندن درس سازه های رباتیک در برنامه هفتگی دانش آموزان جهت ارتقای تفکر انتقادی و خلاقیت در کودکان و نوجوانان.
- تدوین شیوه نامه های تشویقی برای دانش آموزانی که در مسابقات سازه های رباتیک برنده می شوند».
این یافته های علمی پژوهشی به صورت یک مقاله در نشریه علمی «ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی» متعلق به باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد انتشار یافته اند.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب