در نشست اشتغال و بیكاری دانش آموختگان دانشگاهی مطرح شد؛
رشد آموزش عالی بیشتر از تولید ناخالص داخلی یکی از دلایل بیکاری دانشگاهیان
به گزارش جاوید شو، مدیرگروه اقتصاد آموزش عالی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در نشست دوم اشتغال و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی ضمن اشاره به نسبت رشد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: برای اینکه در اشتغال دانش آموختگان تناسب وجود داشته باشد، باید رشد آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی همزمان رشد کند؛ اما در ۳۰ سال قبل متوسط رشد آموزش عالی بیشتر از تولید ناخالص داخلی بوده است که این مورد یکی از دلایل بیکاری دانش آموختگان است.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر یعقوب انتظاری در نشست دوم پنل اشتغال و بیکاری دانش آموختگان دانشگاهی که در موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی برگزار شد، بعنوان سخنران اول به بررسی دلایل بیکاری دانش آموختگان آموزش عالی پرداخت و اظهار داشت: بیکاری مساله ای است که همه دولت های دنیا در کوشش برای حل آن هستند و این فقط کشورهای درحال توسعه نیستند، حتی کشورهای توسعه یافته هم اغلب خویش را در مقابل بیکاری ناتوان می بینند و خیلی از مردم مجبور می شوند به مشاغلی برسند که نمی خواهند. این وضعیت منجر به کاهش بهره وری و عدم تمایل به کار می شود و همین مساله کیفیت کار را در بازار پایین می آورد و به عرضه خدمات ناکارآمد منجر می شود.
وی ضمن اشاره به نسبت رشد آموزش عالی و تولید ناخالص ملی، اظهار داشت: برای این که در اشتغال دانش آموختگان تناسب وجود داشته باشد، باید رشد آموزش عالی و تولید ناخالص داخلی همزمان رشد کند، اما در ۳۰ سال قبل متوسط رشد آموزش عالی بیشتر از تولید ناخالص داخلی بوده است که این مورد یکی از دلایل بیکاری دانش آموختگان است.
وی عدم تشکیل سرمایه ثابت را از دیگر عاملهای مهم بیکاری دانست.
انتظاری در ادامه با تعریف اشتغال و بیکاری، انواع بیکاری را برشمرد و افزود: علت بیکاری ساختاری در دو موضوع: عدم تطبیق کمی (بی نظمی در ساختار اقتصادی، عدم کارایی بازار کار) و عدم تطبیق کیفی (ناهماهنگی سرمایه انسانی و فناوری یا عدم تطبیق مهارت با نیاز شغلی و فرصت شغلی پنهان) است.
وی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: در ایران برای اینکه هماهنگی ها خوب صورت گیرد، بایستی دولت به طرف ساخت جامعه یادگیری برود تا انطباق ها بهتر صورت بگیرد. یعنی به جای این که آموزش عالی را با بازار کار تطبیق بدهیم، یادگیری در فرایند انجام کار شکل گیرد. یادگیری مادام العمر اقتضاء می کند که برنامه هایی هم برای دوره بازنشستگی تدارک دیده شود و دولت به جهت اینکه بتواند اقتصاد یادگیری درست کند، باید یک جامعه یادگیری درست کند.
دکتر غلامعلی فرجادی؛ عضو هیئت علمی مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی بعنوان دیگر سخنران این نشست اظهار داشت: عنوان مورد بحث من در این جلسه عوامل بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی و راهکارهای برون رفت از آن است.
فرجادی افزود: در بازار کار کمبود تقاضا داریم. یعنی جمعیت زیادی نیروی انسانی داریم که می خواهند وارد بازار کار شوند، اما بنگاه های ما نمی توانند آنها را جذب کنند. علت بیکاری در تمام کشورها در درجه اول پایین بودن رشد اقتصادی می باشد. اگر فرض را بر این بگیریم که آموزش عالی هم نقصانی داشته باشد و آنها رفع شوند، امکان دارد در نهایت ۲۰ الی ۲۵ درصد در رفع معضل بیکاری اثر داشته باشد.
وی اضافه کرد: بیکاری علت نیست، بلکه معلول است. یعنی اگر تولیدی نباشد، اشتغال بوجود نمی آید. رشد اقتصادی یکی از عاملهای مهم است، درحالی که ما در چهل سال قبل به زحمت رشد اقتصادی ۳ درصدی را تجربه کرده ایم.
فرجادی همینطور راهکارهای ایجاد اشتغال را ایجاد بستر و محیط مناسب برای تولید و رشد اقتصادی، اصلاح سیاست های اقتصاد کلان به منظور بهبود کارکردهای اقتصادی، تغییر استراتژی توسعه از جایگزینی واردارت به تشویق صادرات، اصلاح قوانین و مقررات در جهت تولید، بهره وری و اشتغال، برقراری ارتباط مناسب بین نظام آموزشی و نیازهای بازار کار و تقویت سرمایه اجتماعی (اعتمادسازی بین بنگاه ها و دولت) دانست.
وی پشتیبانی از توسعه فعالیت های تخصصی بر دارای مزیت رقابتی، افزایش تخصصبری در فعالیت های صنعتی از راه پشتیبانی از فعالیت بنگاه ها در زمینه های تحقیق و توسعه، تولید محصولات دانشبر (با ارزش افزوده بالا) و صادرات، توسعه صنایع کوچک دانش بنیان و صادراتی، پشتیبانی از فعالیت های کارآفرینی دانش بنیان، گسترش اجرای طرح کارورزی فارغ التحصیلان دانشگاهی در بنگاه های صنعتی، تعامل با وزارت علوم در جهت مدیریت پذیرش دانشجویان با رویکرد تربیت نیروی کار متخصص مورد نیاز باکیفیت بالا و مناسب با نیاز سیاست های صنعتی و تحولات فناوری کشور، تعامل با وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور برقراری ارتباط آموزش های عرضه شده در مراکز آموزش فنی و حرفه ای با نیازهای بخش صنعت در مناطق مختلف، توسعه آموزش های فنی و حرفه ای و کاربردی ویژه فارغ التحصیلان دانشگاه ها در جهت تقویت مهارت های حرفه ای دانش آموختگان را مهم ترین راهکارهای افزایش اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی برشمرد.
دکتر علاالدین ازوجی، رئیس سازمان برنامه و بودجه استان تهران بعنوان آخرین سخنران این نشست ضمن اشاره به تحولات جهانی اظهار داشت: نظام آموزش عالی هم درحال تغییر است.
وی افزود: اکوسیستم مناسب برای بخش های پیشران در دنیا دارای پنج بخش است که خیلی روی آن تمرکز دارند.
ازوجی افزود: مساله اصلی ما تفاوت بازار کار آموزش عالی با بازار کار متعارف و تفاوت بازار کار آموزش عالی در گروه ها و رشته های تحصیلی است.
وی در ادامه ضمن بررسی نوع مواجهه سرمایه انسانی دانش آموخته ایران در بازار اجتماعی منابع انسانی نتیجه گیری کرد: هم اکنون شرایط بازار کار سیگنال زیادی به ترجیحات افراد نداده است و از سویی تفاوت محسوسی بین جاذبه های انتخاب گروههای تحصیلی مردان و زنان وجود داشته و تفاوت محسوسی هم بین جاذبه های انتخاب بنگاه های اقتصادی برای گروههای تحصیلی مردان و زنان وجود دارد و شرایط بازار کار برای بنگاه اقتصادی مهم می باشد و توزیع و تمرکز نامتقارنی بین منابع انسانی زن و مرد در رفتار بنگاه های اقتصادی وجود داشته و محسوس است.
ازوجی در جمع بندی سخنان خود اظهار داشت: به نظر می آید بازار کار(در کنار بازار کالا و خدمات) به تنهایی نمی تواند عدم تعادل های خویش را مرتفع کند، بنابراین در گذر زمان بازار کار اقتصاد ایران به سمت بازار کار عالی سوق پیدا کرده و به تبع آن، درک و شناخت مناسبی از پیچیدگی آن حاصل نشده تا در قالب های نهادی و حقوقی ایران گنجانده شود.
بنابر اعلام مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی؛ او همینطور افزود: تعارضات نهادی زیادی در بازار کار دانش آموختگان عالی ایران وجود دارد که گرایش به سمت اشتغال پذیری آنها (جریان مکملی دو کالای مهارت و تحصیل) می تواند این تعارضات را به حداقل برساند و جریان توسعه نظام مهارتی و فنی وحرفه ای می تواند مبنای بکارگیری جمعیت جوان (زنان و مردان) و نظام انگیزشی و قدرت جاذبه بنگاه های اقتصادی را در به کارگیری آنها اصلاح نماید.
منبع: javidsho.ir
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب