چالش بودجه در مؤسسات پژوهشی علوم انسانی؛
وقتی بودجه پژوهشی صرف حقوق و دستمزد می شود
به گزارش جاوید شو، معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی اظهار داشت: حقوقی که به عضو هیئت علمی پژوهشی تعلق می گیرد، همان پولی است که باید هیئت علمی با آن پژوهش کند و حقوق عضو هیئت علمی پژوهشی به صورتی بودجه پژوهشی است. بنا بر این برای طرح ها و ایده های بلندپروازانه خیلی اوقات گرفتار مضیقه بودجه هستیم و این چالش را در مؤسسات پژوهش علوم انسانی مشاهده می نماییم.
دکتر اصغر زمانی در گفت و گو با ایسنا، در مورد چالش مضیقه بودجه در مؤسسات پژوهشی، توضیح داد: متاسفانه ما نیز در مرکز پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی مانند مراکز پژوهشی دیگر با مشکلات بودجه مواجه هستیم. بیشترین بودجه مؤسسات پژوهشی خصوصاً مؤسسات پژوهشی که در رشته های علوم پایه و علوم انسانی هستند، صرف حقوق و دستمزد می شود. چون مؤسسات پژوهشی علوم انسانی کم تر می توانند طرح هایی را از صنعت بگیرند و درآمد اختصاصی بالاتری داشته باشند.
وی افزود: این تفاوت ها را در بودجه و امکانات مؤسسه های پژوهشی می توان دید. وقتی عمده بودجه ما صرف حقوق و دستمزد شود، مسلماً برای پژوهش بودجه کم تری می ماند.
به گفته زمانی، حقوقی که به عضو هیئت علمی پژوهشی تعلق می گیرد، همان پولی است که باید هیئت علمی با آن پژوهش کند و حقوق عضو هیئت علمی پژوهشی به صورتی بودجه پژوهشی است. بنا بر این برای طرح ها و ایده های بلندپروازانه خیلی اوقات گرفتار مضیقه بودجه هستیم و این چالش را در مؤسسات پژوهش علوم انسانی مشاهده می نماییم.
معاون پژوهشی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی در پاسخ به اینکه چرا از یافته های پژوهشی کم تر در تصمیم گیری ها و سیاستگذاری ها استفاده می شود؟، اظهار داشت: یک بخش پژوهش به ظهور ایده و مسئله یابی برمی گردد و یک بخش دیگر از زمان به ثمر رسیدن پژوهش تا تبیین و ارسال آن به دست مدیر اجرائی است. عوامل گسترده ای دست به دست هم می دهند که پژوهش های ما اجرائی نمی شود.
وی افزود: بسیاری از این عوامل را در پایان نامه ها و رساله ها هم می بینیم. یکی از این عوامل به عدم مسئله یابی صحیح، انجام پژوهش های تکراری و یا کیفیت ضعیف تحقیقات برمی گردد.
زمانی اشاره کرد: در مطالعات مرکز پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی نظارت های بیشتری برای بالا بردن کیفیت وجود دارد. مسئله توسط هیئت عملی و یا برمبنای ماموریت های مؤسسه و یا مسائل آموزش عالی کشور، انتخاب شده و در گروه نظرات تخصصی داده می شود و بعد در شورای پژوهشی مورد بررسی قرار می گیرد و برای آن ناظر تعیین می شود. بدین سبب کم تر افت کیفیت تحقیقات را در مرکز پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی شاهد می باشیم.
وی اشاره کرد: البته من منکر این مساله نیستم که هیچ نقصی وجود ندارد و هیچ کس نمی تواند بگوید یک پژوهش بی عیب و نقص است، چونکه شاخصه های مختلفی برای کیفیت وجود دارد.
پژوهشگران نمی توانند مدیران را ملزم به اجرای یافته های پژوهشی کنند
عضو هیئت علمی مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، عامل مهم دیگر را سیاست گذاران عنوان نمود و اظهار داشت: اینکه محتوای پژوهشی بخواهد مورد استفاده قرار بگیرد، در اختیار مدیر اجرائی است. پژوهشگر نمی تواند مدیر اجرائی را ملزم به اجرای یافته های پژوهشی کند.
وی با اشاره به اینکه خیلی از مدیران اجرائی ما از پژوهشگران جدا هستند، اظهار داشت: آن چه که در ذهن پژوهشگر است، با آن چه که در ذهن مدیر اجرائیست، گاهی اوقات فاصله دارد. برای همین متاسفانه خیلی از تحقیقات هستند که می بینیم خیلی کاربست نداشته اند. بنا بر این مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی فرمی به نام «از ما» طراحی نموده که ایده پژوهشگران به زبان مدیران اجرائیست.
زمانی با اشاره به اینکه فرم «از ما» می تواند به نزدیک کردن دیدگاه های پژوهشگر و مدیر اجرائی کمک نماید، اشاره کرد: ما در این یک سال کوشیدیم در مؤسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی، با بهره گیری از فرم «از ما» و متصل کردن پژوهشگران به مدیران اجرائی گامی را برای اجرائی کردن تحقیقات برداریم. هیچ چیز مثل این نیست که پژوهشگر ببیند که حاصل عمرش مورد استفاده و کاربست قرار گرفته است.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب