رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم:
گرانی دلار به عرش رسیده است
جاوید شو: به گزارش جاوید شو، رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم ضمن اشاره به این که حاکمیت موفق بر اساس علم است، اظهار داشت: هم اکنون مشاهده می نماییم که گرانی دلار به عرش برین رسیده و دو سوم ثروت ما معلمان پوچ شده است؛ این به این دلیل است که مدیریت علمی وجود ندارد و مشکل کار اینست.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر سید مصطفی محقق داماد در نشست علمی با مبحث «سرآمدی علمی و چالش های احراز آن در نظامات سنجش و ارزیابی علم» که در فرهنگستان علوم برگزار شد، با مطرح کردن یک سوال اظهار داشت: در این سخنرانی سرآمدی دانشمندان و دانشگاه ها مطرح شد؛ ولی چه نوع دانشی از بین دانش های متفاوت سرآمد است؟
وی با اشاره به اینکه در فلسفه یکی از بحث های مهم، مبحث تقسیم بندی علوم است، اظهار داشت: فرانسیس بیکن نوعی تقسیم بندی کرده ولی در علم اصول ما هم این مورد بحث شده است. باید پاسخ داد که چه دانشی از همه دانش ها سرآمدتر و بالاتر است؟ حکمای ما حکمت و فلسفه را سرآمد دانش می دانستند.
رئیس گروه مطالعات اسلامی فرهنگستان علوم اظهار نمود: در تاریخ بشر با وجود پیشرفت علم و تکنولوژی، بشر عملاً به آرامش نرسیده و گرفتار جنگ بیشتر، خون ریزی بیشتر شده و حمام خون با دانش بوجود آورده است. این نشان داده است که در این بین مشکلی وجود دارد. ازاین رو باید دقت کنیم که معیاری هم برای سنجش دانش سرآمد در نظر بگیریم.
وی پیشنهاد داد: ما باید دانش سرآمد را دانشی معرفی نماییم که بشر را به صلح بیشتر، آرامش، انسانیت، احترام به حقوق دیگری و زندگی بهتر برساند.
محقق داماد در مورد کلام امام علی (ع) که علم سلطان است، اظهار داشت: مفهوم این کلام اینست که اگر کسی علم را بیاید، می تواند حکومت کند و اگر نیابد، بر او حکومت می کنند. فرانسیس بیکن تعبیر دیگری داشته و گفته که علم قدرت است.
وی افزود: از نظر من مولا علی با کلام علم سلطان است، گفته هر کسی که می خواهد حاکمیت کند، باید مدیریت علمی بلد باشد. حاکمیت موفق بر اساس علمی است. یعنی «بایستی» از این حرف برداشت می شود، این حرف توصیفی و descriptive نیست. یعنی این طور باید باشد و علم باید سلطان جامعه باشد.
این عضو فرهنگستان علوم ضمن اشاره به وضعیت فعلی جامعه اظهار داشت: هم اکنون مشاهده می نماییم که گرانی دلار به عرش برین رسیده و دو سوم ثروت ما معلمان پوچ شده است. این به این دلیل است که مدیریت علمی وجود ندارد و مشکل کار اینست.
وی در مورد اهمیت توجه به اینکه فلسفه و الهیات سرآمد دانش ها است، اظهار نمود: ما در ایران بدبخت شده جهل دینی هستیم و واقعاً بلایی بالاتر از جهل مقدس نیست. اگر جهل سبقه دینی داشته باشد، بلایی به سر می آید که هم اکنون در ایران شاهد می باشیم. حتی اگر کسی می خواهد بی دین هم شود، باید الهیات بداند.
رییس ایرانداک: علمی سرآمدتر است که تأثیر بیشتری دارد
در ادامه این جلسه دکتر حسن زاده، رئیس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پاسخ به این سؤال که دانش سرآمد چیست؟، اظهار داشت: علمی بهترین است که نافع ترین باشد. هرچیزی که بتواند نفع بیشتری برساند، بیشتر مورد توجه است. ولی اگر بخواهیم عمل گراتر فکر نماییم که علم سرآمد کدام است، باید این سوال را با جواب نسبی در نظر بگیریم و شاید نتوان گفت کدام علم بهترین است.
وی با اشاره به اینکه امروزه دنیا به سمت اثرگذاری و ایمپکت رفته است، توضیح داد: یک مدتی می گفتند که چقدر درونداد (input) داری و چقدر برونداد (output) به دست آوردی؟ بعد دیدند که output کافی نیست و گفتند چقدر outcome (دستاورد مهم) دارید. هم اکنون می گویند دستاورد و outcome هم کافی نیست، ایمپکت و تأثیر آن چقدر است؟ دنیا به این سمت می رود که تأثیر یک علم چیست. ازاین رو باید در سرآمدی یک دانش هم باید بگوییم که علمی سرآمدتر است که تأثیر بیشتری دارد.
وی اضافه کرد: بعنوان مثال برای ما چیزی مهم تر است که این آلودگی، تورم، ترافیک و این دعوا و جدل را از سر ما بردارد. ازاین رو باید این مورد را نسبی دید. اما در کل اینکه فلسفه مهم ترین است، یک چیز پذیرفته شده است. فلسفه مادر علم ها است و همه علوم با چرا شروع می شود که فلسفه آنرا برای ما روشن می کند.
حسن زاده در پاسخ به یکی از حاضرین در مورد نسبت سرآمدی با مرجعیت علمی، اظهار داشت: بخشی از سرآمدی مرجعیت است و اگر یک سازمانی سرآمد باشد، بخشی از آن در ارتباط با مرجع بودن آن است.
در همه موضوعات نمی توان مرجع بود
وی در پاسخ به اینکه آیا می شود یک کشور را در همه چیز مرجع کرد، اظهار داشت: نه چنین امکانی وجود ندارد. اگر یک کشور در یک موضوعی و دایر بر یک مبحث مرجع است، نمی تواند برای همیشه هم مرجع باشد. امکان دارد در طول زمان تغییر پیدا کند. کما اینکه کشورهایی بودند که یک روزی مرجع علم بودند و امروز نیستند.
وی خاطرنشان کرد: ازاین رو این مرجعیت نه می تواند همه و هیچ باشد و نه می تواند همیشگی باشد. مرجعیت جزئی و نسبی و دارای زمان است.
علم یاوری با علم باوری اتفاق می افتد
رییس پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران (ایرانداک) در پاسخ به این سؤال که آیا گزارش های ایرانداک، مطالعه می شود و در تصمیم گیری ها استفاده می شود یا خیر؟ اظهار داشت: ما معمولا راه را نشان می دهیم، ولی باید توجه داشت که علم حکم نمی نماید. ما نقص ها و چالش ها را عنوان می نماییم، ولی یک مدیری اجرا می کند و مدیر دیگری امکان دارد اجرا نکند. این مورد دیگری است. من فکر می کنم البته وضعیت حاکی از اینست که نقص هایی وجود دارد و باید علم به عمل برسد. این که علم مؤثر بشود، نیازمند اراده، زیرساخت، فرهنگ، همکاری و... است.
وی به اهمیت علم باوری اشاره نمود و اظهار داشت: یک نکته مهم در جامعه علم باوری است. اینکه ببینیم بیرون از ساختمان دانشگاه هم علم را قبول دارند یا خرافات را قبول دارند؟ پس اگر علم باوری اتفاق نیفتد، علم یاوری هم اتفاق نمی افتد. یکی از مسئولیت های نهاد علم اینست که نور را بتاباند و بگوید که این نور است. مسائل فرهنگی خیلی اهمیت زیادی در این مورد دارد.
منبع: javidsho.ir
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب