عماد افروغ منتقد قدرت سیاسی و طرفدار مردم

عماد افروغ منتقد قدرت سیاسی و طرفدار مردم

جاوید شو: عماد افروغ این فعال سیاسی سابق و مدرس و پژوهشگر علوم اجتماعی در سالهای اخیر سخت ترین انتقادات را به صاحبان قدرت داشت و اعتراضات را حق مردم می دانست.



به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، مرحوم عماد افروغ که سالهای دورتر به عنوان یک فعال سیاسی اصولگرا شناخته می شد بعد از کناره گیری از کرسی های قدرت، به تدریج از جناح های سیاسی هم فاصله گرفت و وقت خودرا بیشتر به پژوهش در علوم اجتماعی گذراند و بدین ترتیب به یک منتقد جدی صاحبان قدرت تبدیل شد تا سرطان صدایش را خاموش کرد.

افروغ در تحلیل خود از اعتراضات سالهای اخیر در کشور به شدت منتقد قدرت بود. او از کنار گذاشتن مردم از صحنه تصمیم گیری، طردکردن اقشار مختلف و بی توجهی به عدالت گلایه داشت و مدام به صاحبان قدرت هشدار می داد که دست از این رویکرد خود بردارند. او گفته بود که «متأسفانه در زمینه عدالت، هم اکنون حرف بر عمل سبقت دارد؛ درحالی که باید عمل بر حرف سبقت بگیرد». افروغ در تحلیل خود از اعتراضات سال ۹۶، مطالبه مردم را عدالت اجتماعی می دانست و معتقد بود که «انقلاب اسلامی ما بر طبق عدالت اجتماعی تعریف شده است، هرچند سیاست های اجرائی در این جهت نبوده است، اما انقلاب اسلامی و مطالبه عدالت خواهانه آن به عنوان معیار نقد عملکرد مسولان کماکان زنده است.»

افروغ یکی از دلیلهای ناآرامی های بعد از گران شدن بنزین در سال ۹۸ را کنارگذاشتن مردم از صحنه تصمیم گیری عنوان کرده بود. این نماینده دور هفتم مجلس شورای اسلامی دراین زمینه اظهار کرده بود که « خود تصمیم اخیر درباره ی بنزین به اندازه کافی اشتباهات بزرگ و فاحشی داشت که بتواند به تنهایی اعتراضاتی را به همراه داشته باشد. اگر بخواهیم مبنایی نگاه نماییم، این اعتراض حق مردم بوده؛ چرا؟ چون قدرت سیاسی باید نماینده قدرت اجتماعی باشد در صورتیکه جامعه نگاه می کند و می بیند نه فقط قدرت سیاسی نماینده و معرف او نیست، بلکه دارد نهاد مدنی و ساحت اجتماعی را در یک چارچوب سیاسی و حتی امنیتی تفسیر می کند. یعنی جامعه اینگونه فکر می کند که از نظر قدرت سیاسی تنها نقش خمیری را دارد که در دست قدرت است و این قدرت توقع دارد هر کار بخواهد، با او بکند. در صورتیکه جامعه تعریفش از خودش کاملاً فرق دارد. بطور خلاصه در این چارچوب و خصوصاً درباره ی تصمیم اخیر نه فرصت مشارکت به مردم داده شد و نه فرصت اعتراض.»

افروغ درباره ی اعتراضات بعد از مرگ مهسا امینی به مساله طردشدگی معترضان اشاره دارد و معتقد بود که «فوت مهسا امینی جرقه اعتراضات اخیر بود اما اعتراضات عقبه دارد و طردشدگی، آمادگی اولیه را برای اعتراض خیابانی فراهم نموده است. اعتراضات اخیر جنبش اجتماعی نیست بلکه خشم شهری و شورش طردشدگان است.» او معتقد بود که نظام باید بابت مرگ مهسا امینی عذرخواهی می کرد و مسئولان مربوط در این مساله استعفا می دادند.

او از ابعاد اقتصادی در تحلیل اعتراضات سال قبل غافل نبود و اظهار داشته بود: « به لحاظ اقتصادی علاوه بر بی عدالتی، در توزیع مواهب اقتصادی، نابرابری، انحصارطلبی و رانت خواری داریم. امتیازات به افراد خاص داده شده و اکثریت از این امتیازات طرد شده اند.»

افروغ هشدار داده بود که امکان تکرار اعتراضات خیابانی وجود دارد چون زمینه های ایجاد این اعتراضات از بین نرفته است. او راهکار هایی برای برون رفت کشور از شرایط موجود را هم ارائه کرده بود. ایجاد تحولات ساختاری، توجه به موضوع عدالت اجتماعی، رفع مشکلات اقتصادی، کاهش فاصله طبقاتی، توجه به مطالبات همه مردم، پرهیز از طردکردن برخی اقشار، جلب مشارکت مردم در تصمیم گیری ها و برگزاری انتخابات مشارکتی را روی میز کاری صاحبان قدرت قرار داده بود. هرچند این اواخر امیدش برای توجه مسئولان به این پیشنهادات کم شده بود.



عماد افروغ، نویسنده، جامعه شناس و همین طور نمایندهٔ اسبق مردم تهران و رییس کمیسیون فرهنگی مجلس در دوره هفتم مجلس شورای اسلامی سحرگاه دیروز؛ ۲۵ فروردین ۱۴۰۲ مصادف با بیست و سوم رمضان ۱۴۴۴ بر اثر بیماری سرطان درگذشت. مراسم تشییع پیکر او نیز بامداد امروز؛ شنبه ۲۶ فروردین ماه از مسجد دانشگاه تهران تا در اصلی این دانشگاه انجام شد تا در صحن غربی آستان مقدس امام خمینی(ره) درکنار مزار حجت الاسلام والمسلمین مرحوم محمد منهاج به خاک سپرده شود.





منبع:

1402/01/26
23:05:16
5.0 / 5
502
تگهای خبر: فرهنگ
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۸ بعلاوه ۳
جاوید شو جاوید شو