جهت دهی به رساله ها و رساله ها برای رفع نیازهای کشور توسط مؤسسه ISC
جاوید شو: به گزارش جاوید شو، رئیس مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام ضمن اشاره به اجرای شیوه نامه پذیرش دانشجویان دوره های دکتری به روش استادمحور و جهت دهی به رساله ها و رساله ها در جهت رفع نیازهای پژوهشی و فناوری کشور از جانب این مؤسسه، اظهار داشت: هم اکنون تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خویش را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دکتر سید احمد فاضل زاده، اظهار داشت: هم اکنون تعداد ۳۷ دانشگاه در سامانه نظام ایده ها و نیازها درخواست خویش را در طرح استادمحوری ثبت کرده اند که از این میان تعداد اعضای هیئت علمی دانشگاه تهران با ۱۵۷، دانشگاه صنعتی اصفهان با ۴۴، دانشگاه شیراز با ۳۹، دانشگاه شهید بهشتی با ۳۶و دانشگاه اصفهان با ۲۳ نفر بیشترین درخواست ثبت پارسا (پایان نامه ها و رساله) در درگاه استاد محوری (parsa.nan.ac) در این طرح را داشته اند. به صورت کلی، تابحال درخواست های ثبت پارسا توسط ۴۱۳ عضو هیئت علمی برای ۵۶۰ نیاز در سامانه بوده است.
وی اظهار داشت: باتوجه به تاکیدات مقام معظم رهبری، برنامه تحول علم و آموزش عالی و بر مبنای برنامه های راهبردی، دکتر زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ضرورت پاسخگو بودن دانشگاه به نیازها و مسائل جامعه و به منظور اصلاح نظام پذیرش دانشجویان تحصیلات تکمیلی با محوریت استادان و اعطای حق انتخاب استادان برتر به داوطلبان مستعد متقاضی تحصیل در دوره های دکتری، شیوه نامه پذیرش دانشجویان دوره های دکتری به روش استاد محور تدوین شده و به مورد اجرا در می آید.
رئیس ISC افزود: در شیوه پذیرش استاد محور، داوطلبان متقاضی دوره های دکتری تخصصی بر مبنای امتیازات علمی کسب کرده در مراحل اول و دوم آزمون دکتری تخصصی که توسط سازمان سنجش آموزش کشور برگزار می شود، برای انتخاب استاد راهنمای رساله دوره دکتری از اولویت حق انتخاب برخوردار می گردند.
وی ادامه داد: بهمین منظور، تمام اعضای هیئت علمی مشمول این شیوه نامه در هنگام انتخاب رشته داوطلبان دوره های دکتری تخصصی در دفترچه انتخاب رشته کد اختصاصی خواهند داشت تا داوطلبان بتوانند استادان راهنمای مورد علاقه خویش را برپایه اولویت انتخاب کنند. این شیوه نامه در اجرای اقدام سوم از راهبرد اول در ارتباط با عامل دوم از چالش دوم برنامه تحول علم و آموزش عالی در سند تحول دولت سیزدهم و بر مبنای مصوبه جلسه ۹۵۵ مورخ ۱۴۰۱/۵/۲ شورای گسترش آموزش عالی تدوین شده است.
فاضل زاده اشاره کرد: طبق آئین نامه پذیرش استعدادهای درخشان در دوره تحصیلی کارشناسی ارشد و دکتری مبتنی بر رفع نیاز در اجرای سیاست های حمایت و هدایت استعدادهای درخشان، اولین گام فرایند اجرایی، انتخاب مبحث پایان نامه یا رساله (پارسا) پیشنهادی از میان موضوعات ثبت شده در سامانه نظام ایده ها و نیازها و تایید شورای پژوهش و فناوری دانشگاه است. با توجه به این که هدف از این آئین نامه حل مسائل کشور است، لازم است مبحث انتخاب شده توسط دبیرخانه نظام ایده ها و نیازها بعنوان مسئله حل نشده تایید و ظرفیت تعریف پارسا استادمحور برای آن مسئله اعلام گردد.
وی ادامه داد: استاد محوری یک طرح نوین برای کاربردی کردن پارساهای دانشجویان تحصیلات تکمیلی و رفع مشکلات جامعه است. باتوجه به رسالت نظام ایده ها و نیازها در جهت سوق دادن پارساها به سمت نیازهای کشور، در این شیوه استاد پذیرنده طرحی را برای رفع نیازهای پژوهشی و فناوری جامعه از سامانه نظام ایده ها و نیازها انتخاب و با کمک دانشجویان موفق و برتر مبادرت به انجام آن می کند.
رئیس ISC اظهار داشت: در واقع در طرح استاد محوری، اعضای هیئت علمی دانشگاه ها در صورتیکه طرح و ایده هایی داشته باشند که نیازها و مشکلات جامعه را رفع کند، می توانند درخواست ثبت پارسا در امتداد نیاز مربوطه را در سامانه ثبت کنند. در صورتیکه نیاز مربوطه در سامانه وجود نداشته باشد، امکان تعریف نیاز با شرط های ذکر شده در شیوه نامه اجرایی وجود دارد.
وی افزود: طرح استادمحوری متعلق به دانشگاه خاصی نبوده و همه دانشگاه های کشور از این طرح استفاده می نمایند. سهمیه طرح استادمحوری به صورت سهمیه مازاد درنظر گرفته شده است. این طرح به دو صورت بدون آزمون برای دانشجویان استعداد درخشان و با پذیرش از راه آزمون تعریف شده است. این طرح از آنجائیکه توسط متخصصین و پژوهشگران کشور انجام می شود؛ بطور قطع تأثیر بسزایی در رفع نیازها و رشد جامعه و خودکفایی کشور دارد.
به نقل از روابط عمومی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC)، فاضل زاده اضافه کرد: به منظور ایجاد انگیزه در اعضای هیات علمی جهت تعریف پارساهای کاربردی، در آئین نامه های ارتقا، پایه های تشویقی و پژوهانه امتیازهای ویژه در نظر گرفته شده است. خوشبختانه، دستورالعمل نحوه اعطای پایه های تشویقی اعضای هیات علمی که ۶۰ پایه تشویقی را شامل می شود، در سال ۱۴۰۱ به تصویب هیات دولت رسیده است. بر مبنای بند یک ماده ۵ این دستورالعمل، به راهنمایی چهار سهم کامل رساله دکتری تخصصی (دفاع شده) و یا هشت سهم کامل پایان نامه نیاز محور کارشناسی ارشد (دفاع شده) بر مبنای نیازهای مندرج در سامانه نظام ایده ها و نیازها (نان) و با تایید معاونت پژوهشی و فناوری مؤسسه یک پایه (حداکثر سه پایه تشویقی) تعلق می گیرد.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب