در یك پژوهش بررسی شد
عرضه مدل توسعه کسب وکارهای مجازی در حوزه خدمات ورزشی
جاوید شو: به گزارش جاوید شو، پژوهشگران در یک مطالعه جدید در حوزه مشاغل، راهکارهای برگزاری کسب و کارهای مجازی را در زمینه خدمات ورزشی عرضه کرده اند؛ حوزه ای که جای زیادی برای کار دارد.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، در سالهای اخیر، زندگی انسان ها تحت تأثیر ارتباطات نوین قرار گرفته است؛ چنان که توسعه استفاده از فضای مجازی سبب استقبال کسب وکارها از رسانه های اجتماعی شده است. ظهور فضای سایبری و امکاناتی که فناوری اطلاعات به همراه آورده است، امیدها، آرزوها، فرصت ها و چالش هایی را برای صاحبان کسب وکارها به دنبال داشته است. از جانب دیگر، برای کسب و کارهای ورزشی خصوصاً در بخش خدمات ورزشی مهمست که خودشان را به دلایلی مانند پاسخ آسان تر به چالش های جهانی شدن و ایجاد فرصت های کسب وکار جدید و کسب مزیت ارتباطات با رویدادهای ورزشی بزرگ، ورزشکاران و نمایندگان ورزشی دولت ها، به عنوان قسمتی از صنعت گسترده ورزشی در نظر بگیرند.
برمبنای گفته های پژوهشگران، امروزه تعداد کسب و کارهایی که با بهره گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات در سرتاسر جهان با یکدیگر مرتبط هستند، هر روز بیشتر و بیشتر می شود؛ بطوریکه در دهه های اخیر با رواج اینترنت، کسب و کارهای الکترونیکی به عنوان ابزاری برای سازماندهی مدلهای مختلف کسب وکار شناخته می شوند. شرکت های بسیاری برای تغییر مدلهای کسب وکار سنتی خود به مدل کسب وکار الکترونیکی برای کسب توان رقابتی بیشتر در دنیای پر تغییر و پر از پیچیدگی فعلی تلاش می کنند. درنتیجه، مدلهای مختلفی در راستای رونق بخشی کسب و کارهای مجازی ورزشی وجود دارد که بخش خدمات ورزشی نیز از این قضیه مستثنی نیست.
در این رابطه، یک مطالعه پژوهشی توسط پژوهشگران دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین انجام شده است که در آن طراحی مدل توسعه کسب و کارهای مجازی برای حوزه های خدمات ورزشی مورد بررسی قرار گرفته است.
این تحقیق به کمک مدیران ورزشی (باشگاه ها، هیئت ها، فدراسیون ها و...)، مربیان و ورزشکاران فعال در حوزه خدمات ورزشی و اساتید مدیریت ورزشی و بازاریابی ورزشی و همین طور با بهره گیری از جامعه اطلاعاتی انجام شده است.
طبق نتایج به دست آمده از این تحقیق، ۱۸ مقوله اصلی شامل موارد آموزشی، نوآوری، مشارکت در فضای مجازی، شبکه ذینفعان، تولید محتوا، آگاهی مردم از خدمات ورزش مجازی، توسعه کسب وکار مجازی خدمات ورزشی، بودجه، نظام مالیاتی، اقتصادی، اطلاعاتی، بازارگرایی، خدمات بعد از فروش، نوآوری و خلاقیت، نگرشی، فرهنگی، تجاری سازی و برندسازی و ۲۳ مفهوم مرتبط استخراج شدند.
بر طبق این نتایج، مقوله توسعه کسب وکار مجازی ورزشی در ارائه خدمات ورزشی از اهمیت به سزایی برخوردارست و دارای جنبه های مختلفی است و با بهره گیری از مدل ارائه شده در این تحقیق، می توان انتظار توسعه بهتر کسب و کارهای مجازی ورزشی در خدمات ورزشی را داشت.
در این خصوص، مجید کریمی، پژوهشگر مدیریت ورزشی و مدیریت راهبردی در سازمان های ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین و سه همکار دیگرش می گویند: «از نظر مشارکت کنندگان در پژوهش ما، کسب وکار ورزشی باید بوسیله ترویج اشتغال زایی، ترویج زندگی شاد و مشارکتی در ورزش، افزایش سهم ورزش در سبد خانوار و الگوسازی رفتاری برای ورزشکاران در رسانه های مجازی در راستای تغییر نگرش مشارکت کنندگان ورزشی و گرایش بیشتر به ورزش اقدام نماید. بدین سبب می توان اظهار داشت که ورزش نیز به عنوان یک مقوله فرهنگی می تواند توسط رسانه ها فرهنگ سازی شود».
آنها افزوده اند: «همچنین از دیگر نتایج توسعه کسب وکار مجازی در عرصه خدمات ورزشی را می توان رونق اقتصادی کسب وکار مجازی در وضعیت خاص مانند بحث وجود اپیدمی کرونا، ایجاد اشتغال برای مدرسین ورزشی بصورت مجازی، پرداخت مالیات و کسب درآمد دولتی، مطرح شدن کسب وکار خدماتی به عنوان یک برند، کسب رتبه بالا در موتورهای جستجو، امکان موفقیت در فروش انواع خدمات ورزشی، رضایت مشتریان و وفاداری آنان دانست».
در این تحقیق باتوجه به ابعاد شناسایی شده مربوط به شرایط فعلی توسعه کسب وکار مجازی ورزشی، پیشنهاد شده است که در راستای بهبود کسب وکار ورزشی، فرهنگ سازمانی غنی ایجاد و الگوهای جدید در راستای تشویق به نوآوری در خدمات، فرایندها و مدیریت و ایجاد شرایط مشارکت در فضای مجازی مهیا شود.
کریمی و همکارانش اظهار کرده اند: «همچنین درباب عوامل زمینه ای نیز پیشنهاد می شود که بوسیله فراهم کردن مشارکت ذینفعان برای افزایش میزان مشارکت عمومی و حضور در فضای مربوطه می توان در راستای توسعه کسب و کارهای ورزشی مجازی در عرصه خدمات ورزشی گام مؤثری برداشت. در ادامه نیز پیشنهاد می شود که در سیستم مالیاتی کشور تغییرات لازم اعمال شود و با تدوین یک سیستم حقوقی و قانونی در راستای رونق اینگونه کسب وکارها اقدام شود».
در ادامه پیشنهادهای این تحقیق نیز اشاره شده است که حذف قوانین دست و پاگیر، کاهش دخالت مدیران در تمامی تصمیمات گرفته شده از طرف کارکنان و کاهش کنترل کارکنان در نظر گرفته شود. بعلاوه لازم است مواردی همچون حذف وظایف موازی، توزیع متوازن قدرت، تقویت بخش خصوصی، تبیین شرح وظایف و ارتباطات روشن برای تمام نهادها و برقراری هماهنگی بین آنها رعایت شود.
به اعتقاد کریمی و همکارانش، «در بخش راهبردها هم پیشنهاد می شود که با پیگیری کلیه درخواست ها و انتقادات مشتریان و ثبت و ضبط درخواست آنها، همین طور دسته بندی مشتریان و ارائه خدمات متناسب به آنها و تحلیل و بررسی اقدامات رقبا در راستای حفظ مزیت رقابتی کوشیده شود».
این اطلاعات علمی پژوهشی که می توانند در راه اندازی کسب و کارهای مجازی حوزه خدمات ورزشی به کار بیایند، در فصل نامه «مطالعات راهبردی ورزش و جوانان» متعلق به وزارت ورزش و جوانان انتشار یافته اند.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب