در یك پژوهش عنوان شد
تأثیر یوگا در كودكان مبتلا به اختلال نقص توجه-بیش فعالی
به گزارش جاوید شو یافته های یک مطالعه نشان داد آموزش یوگا می تواند اختلال های اضطرابی را در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی کم کند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، این اختلال یک اختلال رشدی و عصبی با شروع در دوره کودکی است که سه خصوصیت اصلی شامل ناتوانی در تداوم انجام یک فعالیت و دشواری در تداوم حفظ توجه، بی قراری و فعالیت زیاد و نامناسب حرکتی و شتابزدگی در انجام یک فعالیت دارد. اختلال نقص توجه/بیش فعالی بر عملکردهای شناختی، اجتماعی، هیجانی و خانوادگی تاثیر منفی می گذارد.
شیوع اختلال نقص توجه/ بیش فعالی در پسرها سه برابر بیشتر از دخترها است و با اختلال های خیلی از جمله اختلال های اضطرابی همراه می باشد.
از آنجایی که یوگا یکی از روش های ورزشی مؤثر در بهبود خصوصیت های روان شناختی است و جنبه درمانی آن برای کودکان کمتر قابل تشخیص می باشد، امکان دارد در کاهش اختلالات اضطرابی مؤثر واقع شود. بر همین مبنا پژوهشگران با انجام یک مطالعه تأثیر آموزش یوگا را بر اختلال های اضطرابی در دانش آموزان مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی بررسی کردند.
برای انجام این تحقیق ۴۰ نفر از دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی مبتلا به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی شهر زاهدان در سال تحصیلی ۹۸-۱۳۹۷ با روش تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. دانش آموزان گروه آزمون، ۱۶ جلسه ۴۵ دقیقه ای (هفته ای دو جلسه) آموزش یوگا دریافت نمودند و دانش آموزان گروه کنترل در صف انتظار برای آموزش قرار گرفتند.
در این مطالعه پیش از انجام مداخله و پس از مداخله، دانش آموزان از راه آزمون هوش کودکان و مقیاس اضطراب کودکان مورد بررسی قرار گرفتند و داده های به دست آمده با روش های آماری تحلیل شدند.
پس از انجام مداخله، پژوهشگران دریافتند که آموزش یوگا سبب کاهش اختلال های اضطرابی شامل حمله وحشت و ازدحام هراسی، اضطراب جدایی، هراس اجتماعی، ترس از آسیب جسمی، وسواس فکری- عملی و اضطراب تعمیم یافته بیش از اندازه در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی، در مقایسه با دانش آموزان گروه کنترل می شود.
نتایج به دست آمده حاکی از تاثیر آموزش یوگا بر کاهش اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/ بیش فعالی است.
پژوهشگران این تحقیق می گویند: مهم ترین محدودیت های پژوهش حاضر شامل عدم پیگیری نتایج در بلندمدت، استفاده از روش نمونه گیری غیرتصادفی هدفمند و تک جنسیتی بودن نمونه پژوهش (پسران) بودند. بنابراین، پیگیری تداوم تاثیر روش مداخله در بلندمدت، استفاده از روش های نمونه گیری تصادفی و انجام این پژوهش بر روی دختران و مقایسه تاثیر آن با نتایج پژوهش حاضر پیشنهاد می شود. همینطور پیشنهاد می شود تاثیر آموزش یوگا با سایر روش های مکمل همچون تمرین های هوازی، تمرین های مقاومتی، آموزش مراقبه و غیره بررسی شود.
به گفته این محققان، متخصصان سلامت می توانند از نتایج این پژوهش بعنوان چشم اندازی جدید جهت کاهش اختلال های اضطرابی در کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه/بیش فعالی و حتی کودکان مبتلا به سایر اختلال ها بهره ببرند. در نتیجه، استفاده از آموزش یوگا در سیاست گذاری های پیشگیرانه، بهداشتی و درمانی کودکان می تواند نقش مهمی در بهبود خصوصیت های آنان بخصوص کاهش اختلال های اضطرابی ایفا کند.
در انجام این تحقیق زهرا خیاطی، محمود شیرازی، غلامرضا ثناگوی محرر؛ پژوهشگران گروه روان شناسی دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه آزاد اسلامی زاهدان مشارکت داشتند.
یافته های این مطالعه به صورت مقاله علمی با عنوان «تاثیر آموزش یوگا بر اختلال های اضطرابی در مبتلایان به اختلال نقص توجه/بیش فعالی» بهار سالجاری در نشریه پژوهش توانبخشی در پرستاری انتشار یافته است.
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب