جاوید شو گزارش می دهد؛
رقابت نمایش خانگی با سینما چگونه به رفاقت تبدیل می شود؟
جاوید شو: شبکه نمایش خانگی امسال، فعالیت فشرده ای داشت و سکوهای پخش، هم در تولیدات و هم در نمایش آثار، پرکار و فعال ظاهر شدند. این روند از رقابت سرسختانه با سینمایی حکایت دارد که دست کم در بازه فعلی از مشکلاتی چون عدم تنوع گونه رنج می برد. فشردگی تولیدات این سکوها نیز دیگر مساله رقابتی میان آنها با سینماست که دست کم تا امروز، خللی هرچند اندک در روند تولیدات سینمایی به وجود آورده است.
به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، شبکه نمایش خانگی در سال ۱۴۰۳، افق های جدیدی را برای خود ترسیم کرد. افق هایی که به تعدد تولیدات و افزایش مخاطب منجر گردید و این همان موقعیت تثبیت شده ای است که دنیای استریم (محتوایی که در فضای اینترنت ارائه می شود) در فضای داخل بدنبال آن بود.
همه گیری کرونا، کمک به سزایی به پایه ریزی حیات نوین دنیای استریم در ایران کرد. تا قبل از آن، سکوهای اندک، حیات جریان سازی نداشتند. تعطیلی سینماها و خانه نشینی مردم سبب شد تا این پلت فرم ها، به یک بلوغ سریع برسند. این بلوغ سبب تسریع روند پیشرفت و ورود سکوهای نمایش خانگی در ایران به دوران نوین شد. در دوران انفعال تولیداتی سینماها، این پلت فرم ها توانستند نبض جریان تولید را به دست گرفته و برخلاف تمام دوران، به رقیب سرسختی برای سینما تبدیل شوند.
تنگ تر شدن حلقه رقابت سینما با پلت فرم ها
امنیت شغلی، دستمزد بالا و البته دیده شدن بیشتر سبب تشویق فعالان سینما برای ماندن در تولیدات شبکه نمایش خانگی بود
در همین دوران بود که بخش گسترده ای از فیلمسازان، بازیگران و دیگر عوامل سینما به سوی این سکوها گسیل داشته شدند. آنها تاحدودی زیادی راه را درست انتخاب نموده بودند. بیکاری در سینما، اصلی ترین انگیزه چنین انتخابی بود. ضمن این که امنیت شغلی و دستمزد شبکه نمایش خانگی، بهتر بود و سبب می شد تا بازیگران بیشتر دیده می شد. این امنیت شغلی، دستمزد بالا و البته دیده شدن بیشتر سبب تشویق فعالان سینما برای ماندن در این زمینه شد. ضمن این که این سریال ها و تولیدات هیچگاه از پیچیدگی لابیرنت وار نمایش یک فیلم در سینما برخوردار نبودند و درصد و ضریب دیده شدن سریال ها بمراتب بیش از فیلم بود.
از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲، پلت فرم ها دوران آزمون و خطا را طی کردند، امسال اما دوران ثبات خودرا گذراندند. این پلت فرم ها برای امسال، سریال های پرمخاطبی را نمایش دادند که ازجمله آنها می توان به «افعی تهران»، «داریوش»، «در انتهای شب»، «زخم کاری»، «گردن زنی»، «قطب شمال»، «جنگل آسفالت»، «دفتر یادداشت»، «قهوه پدری» و «جان سخت» اشاره نمود.
این پلت فرم های برای هفته های آینده نیز برنامه های ویژه ای دارند بطوریکه مقرر است «ازازیل»، «آبان»، «وحشی»، «تاسیان»، «سووشون» و چند کار دیگر نیز نمایش خودرا شروع کنند تا امسال، به یک اتفاق خوب برای دنیای استریم وطنی تبدیل گردد. نگاهی که اساسا برای سال آینده با قدرت بیشتری ادامه خواهد یافت تا پلت فرم ها با نزدیک شدن به استانداردهای جهانی این حوزه، حیاتی حرفه ای و تکنیکال را تجربه کنند.
مینی سریال ها؛ حلقه تفاهم سینما و پلتفرم
تولیدات شبکه نمایش خانگی به سبب تعدد و البته طولانی بودن پروسه تولید، بازیگران بسیاری را برای مدت زمان طولانی به خدمت گرفته و به این علت زمینه برای فعالیت سینمایی این بازیگران، محدودتر شد
در همین راستا، اساسا برای سال آینده بر تعداد بازیگران فعال در عرصه پلت فرم ها افزوده خواهد شد که دامنه رقابت را افزایش خواهد داد. این اتفاق می تواند زنگ خطر را برای سینماها به صدا درآورد. این خطر بالاتر از آنکه از جایگاه مختصات این دو رسانه حس گردد، به سبب روند تولیداتی خواهد بود. طی همین امسال، برخی پروژه های سینمایی که کارگردان، تهیه کننده و حامی مالی هم داشتند، به سبب نبود بازیگران موردنظر، موفق به فیلمبرداری نشده و به زمانی دیگر موکول شدند. تولیدات شبکه نمایش خانگی به سبب تعدد و البته طولانی بودن پروسه تولید، بازیگران بسیاری را برای مدت زمان طولانی به خدمت گرفته و به این علت زمینه برای فعالیت سینمایی این بازیگران، محدودتر شد.
این فرمول برای سینما و استریم بین المللی با ورود به تولید مینی سریال ها تاحدودی مرتفع شده است. در ایران هم این قاعده تا حالا در مورد چند سریال به کار گرفته شده که به خوبی جواب داده است. بدین سبب یکی از تعاملات مشترکی که می تواند میان سینما و پلت فرم ها برقرار باشد، ورود هوشمندانه به مقوله مینی سریال هاست که هر دو طرف بازی را راضی نگه می دارد.
این پروسه برای پلت فرم ها می تواند یک بازی سازی مقتدرانه تلقی شود که هم تنوع تولیدات آنها را بالا می برد و هم می تواند در این راه از چهره ها، نگاه ها و سبک های متفاوتی بهره مند شود. این مهم باتوجه به رونق تولیدات اجتماعی در سینمای ایران، از اهمیت به سزایی در تقویم سال آینده برخوردارست که صدالبته ورود جدی مدیریت سینمایی و فرهنگی را به این مقوله طلب می کند و همکاری ساترا و سازمان سینمایی را در بالاترین قله ها نیازمند است.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب