سینماگران با قوانین كشور كاملا آشنا هستند

سینماگران با قوانین كشور كاملا آشنا هستند

کارگردان فیلم «زندگی خصوصی»، اظهار داشت: آدم هایی که در سینما هستند پس از بیست، سی، چهل سال می دانند که نظام چیست و من به جرات به شما می گویم که در سینمای ایران من کسی را ندیده ام که بخواهد با نظام روبرو شود.



محمدحسین فرح بخش درباره وضعیت ممیزی در سینمای ایران، اظهار داشت: متاسفانه ما در سانسور با سلیقه شخصی رو به رو هستیم نه با قانون شرع و عرف. ما وقتی می گوییم نباید سانسور نماییم منظورمان این نیست که هر کس هر کاری که دلش خواست را انجام دهد، این مسئله اصلا درست نیست. هم اکنون همه دنیا و هر کسی در آداب و فرهنگ و سنن خودش یک ممیزی دارد. ما هم در اینجا فرهنگ و آداب و سنن خودمان را داریم اما متاسفانه بیشتر تبدیل به سلیقه شخصی تبدیل می شود.

وی اضافه کرد: البته این مسئله از دهه شصت و از تروریست های تفکری که دهه شصت به سینما حاکم بودند می آید. این ترور تفکر است، نه ممیزی. واگرنه ممیزی باید باشد و نمی تواند که نباشد. هر دفعه به من می گویند که فیلمت ممیزی نمی گردد، خودم حاضر نیستم تا آنرا اکران کنم.

این تهیه کننده سینما با اشاره به اینکه بالاخره بنده باید از جایگاه یک کسی که مسئول آن کار فرهنگی کشور است مجوز بگیرم، افزود: مشکل ما این است که وقتی آن شورا حتی با همه این معضلات به فیلم پروانه داد؛ باردیگر ما به نهادها و آدم های دیگر رجوع می نماییم که آنها هم ایراداتی را می گیرند و در ادامه باز هم مشکلات عدیده ای داریم که این مختصر عرایض بنده بود.

کارگردان فیلم «زندگی خصوصی» درباره حذف فیلم از اکران و مواجه کارگردان با این موضوع، اظهار داشت: سیستم این است که ما معمولاً با اداره نظارت مواجه می باشیم. ما با آن شورای هشت، نه نفره کاری نداریم مگر در موارد خاص که بگویند یک نفر از شورا بیاید و باهم بحث نماییم. یعنی وقتی یک سری مواردی را می نویسند برای مثال ما می گوییم که این مواردش را قبول نداریم. اما کلنجار می رویم و اینطور نیست که به هر چه شورای بازنگری به ما گفت تن بدهیم.

فرحبخش اضافه کرد: قطع یقین شورای بازنگری امکان دارد حذفیاتی بیشتر از آن چیزی که مدنظر ماست به ما بدهد و یا مواردش حقیقت نداشته باشد چون که گاهی اوقات برای شورای بازنگری سوء تفاهم پیش می آید. ما می رویم و آنها را از سوء تفاهم در می آوریم و متقاعد می شوند. گاهی اوقات هم امکان دارد بنده یا امثال بنده یک اشتباهی کرده باشند و سهوا یک صحنه ای را گذاشته باشند که وقتی خودمان هم آنرا ببینیم تایید نماییم که حرفشان درست است. چندین بار پیش آمده که به خود من یادآوری کرده اند و من از این بابت ممنون هستم.

وی اضافه کرد: غیر از گفتگو راه دیگری نداریم. گاهی اوقات هم یک فیلمی مثل زندگی خصوصی برای اکران می رود و چند روزی اکران است اما یک دفعه نهادهای مختلف آنقدر به وزارت ارشاد فشار می آورند که ارشاد را وادار می کنند تا فیلم را از اکران پایین بکشد. یا به تازگی شنیده ام که یکی، دو سریال ممیزی هایی خورده اند که البته آن هایی که مسئولش هستند یک چیز می گویند و خود سازندگان هم یک چیز دیگری می گویند، چون ما نمی دانیم کدام راست می گویند و کدام درست نمی گویند.

این کارگردان سینما افزود: اما به هر حال متاسفانه کسانی که ممیزی می کنند یک مقدار بی دل و جرات هستند. کسی که می خواهد ممیزی کند باید دل و جرات زیادی داشته باشد، البته دل و جرات توام با مسئولیت است. بالاخره آن هم مسئولیتی از جایی دارد و نمی تواند بی گدار به آب بزند؛ اما بیشتر سلیقه ی شخصی اعمال می شود.

فرحبخش اظهار داشت: من چهل سال است که در این حوزه فعالیت می کنم و تمام دولت ها، جناح ها و همه ادوار مختلف که وزرا و گروه های مختلف در ارشاد بودند را دیده ام. قانون همان قانون است. برای مثال فیلمی به نام «آدم برفی» ساخته شده بود و سال هفتاد و چهار و پنج بود که آقایی به نام خاکبازان اظهار داشت که من اگر به «آدم برفی» اجازه اکران دهم جمهوری اسلامی منقرض می شود و این نظر ایشان بود.

وی افزود: ما گفتیم که جمهوری اسلامی یا هر حکومتی در دنیا با یک فیلم منقرض نمی گردد، نمونه اش این که پس از مدتی آنرا اکران کردند و جمهوری اسلامی نه تنها منقرض نشد که قوی تر هم شد و ده ها و صدها بار تلویزیون جمهوری اسلامی همان فیلم را پخش کرد. معلوم شد که آن شخص گرفتار مشکل بوده، نه جمهوری اسلامی که درواقع این فیلم را در تلویزیون پخش کرده که رسانه ای است که از سینما هم ممیزی های سنگین تری دارد و بیننده اش بیشتر است؛ بالاخره یک مواردی در تلویزیون لحاظ می شود که امکان دارد در سینما یا جاهای دیگر لحاظ نشود.

این کارگردان سینما اظهار داشت: یا فیلم تحفه ی هند که اگر خاطرتان باشد سال هفتاد و سه و چهار بود که یک سری از این اوباش هایی که تظاهرات می کنند به خیابان ریختند و فیلم را از اکران پایین کشیدند. بعد دیدیم که تلویزیون جمهوری اسلامی ده ها بار در سال آنرا از شبکه های مختلف پخش کرد. فیلم خود ما بود که در آن زمان به ما خسارت زدند و وزارت ارشاد را وادار کردند تا تن به این کار دهد و فیلم از اکران پایین بیاید. در هر شهرستانی یک سری از آدم ها را جلو انداختند و چون زد و بندهای سیاسی بود خسارتش را هم امثال بنده باید بدهند اما فیلمی بود که بعد تلویزیون هم آنرا نشان داد.

وی خاطرنشان شد: آدم هایی که در سینما هستند پس از بیست، سی، چهل سال می دانند که نظام چیست و من به جرات به شما می گویم که در سینمای ایران من کسی را ندیده ام که بخواهد با نظام روبرو شود. امکان دارد که نظرات متفاوتی باشد اما کسی که بخواهد روبرو شود، همچین چیزی وجود ندارد. برای مثال امکان دارد برای بعضی ها سوء تفاهم پیش آید اما من همچین چیزی را واقعا ندیده ام. با اغلب فیلمسازها هم کار کرده ام و در همه ی دوران ها هم بوده ام. انتقاد هست، خیلی هم شدید هست، اصلا بحثی هم درش نیست و باید هم باشد. کسی هم دیگر با انتقاد مخالف نیست و راس مملکت مقام معظم رهبری فرمودند که از خود من هم انتقاد کنید. ازاین رو کسی که مخالف نظام باشد و مسئله ای داشته باشد می داند که در ارشاد این فیلم ممیزی شود. اصلا مخالف نظام بسازد، کجا می خواهد این فیلم را نشان دهد؟ چنین چیزی اصلا در فکر بچه ها نیست. کسانی هستند که فیلم اجتماعی می سازند و امکان دارد با دیدگاه ها، جناح ها و خطهایی متضاد باشند اما اینطور نیست که ضد نظام باشند. بچه های همین مملکت هستند و تربیت شده ی همین نظام و مردم هستند. به نظر من آن هایی که ممیزی می کنند یک مقدار بیش از حد حساسیت نشان می دهند.

فرحبخش در انتها راجع به وضعیت اکران فیلم تک خال توضیح داد: من چون خودم عضو شورای صنفی هستم متاسفانه سر دو فیلم به من گفتند که باید اکران کنی. فیلم «زن ها فرشته اند۲» را هم من اکران نمی کردم اما گفتند تو چون در اینجا صاحبخانه هستی باید اکران کنی و قرعه به نام من افتد. سال قبل سر آن فیلم خسارت دادیم و سال جاری هم سر این فیلم خسارت دادیم. البته یک میلیارد و خرده ای در سینما فروخت و هم اکنون هم در سینما آنلاین هست و چیزی حدود هشتصد، نهصد میلیون تاکنون فروش کرده است.

این کارگردان سینما اظهار داشت: از تلویزیون خواهش می نماییم تا تیزرهای فیلمها را پخش کند. همین جا از مسئولین تلویزیون می خواهم تا این کار را کنند که مردم در سینما حضور پیدا کنند. سینما مشکل بهداشتی ندارد، سقف ها بلند است، سالن ها تهویه دارند و یک سالن چهارصد نفری در نهایت با صد نفر پر می شود و هیچ مشکل امنیتی از نظر بهداشت ندارد. مغازه های ساندویچ فروش و رستوران ها همه پر هستند و کسی چیزی نمی گوید اما مردم را از سینما ترسانده اند. من به مردم عزیزمان می گویم که سینما اگر از خانه هایتان از لحاظ بهداشتی پاکیزه تر نباشد کمتر هم نیست.

به گزارش جاوید شو به نقل از ایرنا، محمد حسین فرحبخش میهمان برنامه پرانتز باز رادیو نمایش بود و توضیحاتی را درباره نظارت بر سانسور ارائه کرد. پرانتزباز در شماره پنجم به بررسی رابطه فرهنگ و اخلاق با سانسور در آثار تصویری پرداخت. این برنامه که در گروه برنامه های مستند و ترکیبی نمایشی رادیو نمایش با سردبیری و تهیه کنندگی مارال دوستی تولید می شود، از موزه سینما به صورت زنده و هفتگی ساعت ۲۱: ۰۰ تا ۲۳: ۰۰ پخش می شود.

بهمن فرمان آرا، داریوش مهرجویی، علی نصیریان، مهران مدیری، رضا کیانیان، علیرضا خمسه، محمود پاک نیت، فرشته صدر عرفایی، میلاد کی مرام، علی سرتیپی، جواد نوروزبیگی، محمدمهدی عسگرپور، محمود دینی، مجید واشقانی، مهدی یزدانی خرم، محمود حسینی زاد، سجاد نوروزی و … تابحال در این برنامه حضور دادشته اند.


1400/05/03
12:48:50
5.0 / 5
1217
تگهای خبر: آنلاین , برنامه , خسارت , سیستم
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)

تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب
لطفا شما هم نظر دهید
= ۲ بعلاوه ۵
جاوید شو جاوید شو