هنرمند موسیقی:
موسیقی در کرونا چندین فرسنگ به عقب بازگشت
جاوید شو: موسیقیدان و خواننده ایرانی بر این باور است که در همه گیری کرونا و طی 2 سال گذشته، موسیقی چندین و چند فرسنگ به عقب برگشت، موسیقی سنتی به کلی از بین رفت و خوانندگان سنتی هم به آهنگ های پاپ روی آورده اند که به نظر کارهای ماندگاری نیستند.
به گزارش عصر شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا، پری ملکی خواننده، موسیقی دان ایرانی و موسس گروه موسیقی خنیا است. ایرج تیمورتاش، ترانه سرا او را به وزارت فرهنگ و هنر وقت معرفی نمود و در مدت زمان کوتاهی نزد محمود کریمی به فراگیری آواز سنتی پرداخت. از سال ۱۳۵۶ تا ۱۳۵۹ در انگلیس به فراگیری گیتار کلاسیک پرداخت و بعد از بازگشت به ایران یک سالی نیز نزد برادران صادق و باقر مؤذن آموختن را ادامه داد. ملکی از سال ۱۳۶۵ آغاز به تدریس کرد. این هنرمند ایرانی از سال ۱۳۷۳ با تشکیل گروه موسیقی «خنیا» به اجرای کنسرت هایی برای بانوان و سپس بصورت همخوانی برای عموم پرداخته است.
در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره موسیقی فجر سال ۱۳۸۱، ملکی موفق به دریافت جایزه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت شد. این خواننده و آهنگساز ایرانی در سال ۱۳۹۵ مدرک درجه یک هنری معادل دکتری در رشته موسیقی گرایش آواز ایرانی از شورای ارزشیابی هنرمندان، نویسندگان و شاعران کشور دریافت کرد.
مردم در همه گیری کرونا به موسیقی علاقمند نشدند
ملکی در گفت و گویی با خبرنگار فرهنگی ایرنا، در پاسخ به این پرسش که آیا کرونا تأثیری بر افزایش علاقه مردم به موسیقی به سبب فرصت بیشتر ماندن در خانه، گرفتن احساس آرامش از موسیقی یا پر کردن اوقات فراغت شان داشت یا خیر، به این نکته اشاره نمود که به سبب وحشت مردم از بیماری و مشکلات ناشی از آن به ویژه در جامعه، مردم کمتر و کمتر از همیشه موسیقی می شنوند. در این ایام مردم کمی بیشتر کتاب خواندند یا بوسیله مجازی فیلم دیدند، اما تنها هنری که به آن کاملاً بی توجهی شد، موسیقی بود.
وی بر این باور است که هیچ فرد، گروه و ارگانی به تولید و اجرای موسیقی فکر نکرد و مخاطبان موسیقی سراغی از هنرمندان، اجراها یا تولیدات موسیقایی نگرفتند. حتی اعضای گروههای موسیقی نیز انگار علاقه ای برای کار و تمرین و ضبط موسیقی نداشتند! در این ایام حتی افراد کمتر علاقه به آموزش و کلاس رفتن داشتند. بنا بر این خیلی از آموزشگاه ها تعطیل و خیلی از مدرسان خانه نشین و بیکار و پر از مشکلات مالی شدند.
وی با ارزیابی سطح کیفی بازار موسیقی در همه گیری کرونا با طرح چند سوال، اشاره کرد: کدام موسیقی؛ مگر اصلاً در این ۲ سال کاری تولید شده است؛ یا اصلاً کاری منتشر شد؛ این ۲ سال موجب شد موسیقی چندین و چند فرسنگ به عقب برگردد. موسیقی سنتی که به نظر من به کلی از بین رفت و خوانندگان سنتی هم به آهنگ های پاپ روی آورده اند که به نظرم کارهایی ماندگار نیستند.
این هنرمند حوزه موسیقی در این زمینه که آیا پس از انجام واکسیناسیون حداکثری در جامعه، برنامه ای بمنظور اجرای کنسرت برای بانوان دارید، اظهار داشت: هیچ امیدی به برقراری کنسرت به این زودی ها ندارم. فکر می کنم متأسفانه تمام زحماتی که در این سی سال قبل برای موسیقی بانوان کشیدم به هدر رفت و بی ثمر ماند.
وی همین طور درباره با اهمیت ترین ضعف هنرجویانی که قصد ورود به صحنه دارند و تاثیر آموزش در موفقیت آنها، گفت: امروز نخستین سوالی که هر هنرجو می پرسد این است که کی می توانم کنسرت بدهم! بسیاری از افرادی که همیشه بدون آموزش در محافل خانوادگی خوانده اند و از آنها تعریف و تمجید شده، فکر می کنند برای روی صحنه رفتن هم آماده اند. در صورتیکه این طور نیست و اجرای صحنه ای، آداب و ظرایفی دارد که باید با زحمت، صبوری، پشتکار و مهم تر از همه آموزش طولانی همراه باشد.