نتایج کووید 19 بر ورزش دانش آموزی
جاوید شو: جاوید شو: کووید 19 باوجود گذشت مدت زمان قابل توجه از شیوع جهانی و گذر از فراز و نشیب های بسیار، هنوز هم جایگاه ویژه ای در تحقیقات مختلف دارد. پژوهشگران کشور نتایج مثبت و منفی این بیماری همه گیر را بر ورزش دانش آموزی بررسی نموده اند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، یکی از موضوعات مهم دنیای امروز، بحث پاندمی کووید ۱۹ است که تأثیرات و نتایج بسیاری در زمینه های مختلف اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و آموزشی جوامع داشته است. ازآنجاکه گستره نتایج کووید ۱۹ می تواند متفاوت باشد، شناسایی و تحلیل این پیامدها در بخش های مختلف حائز اهمیت می باشد. پاندمی کووید ۱۹ نتایج منفی مانند ایجاد احساسات منفی شامل ترس، اضطراب و افسردگی را به همراه داشته است که البته این موارد می توانند هم زمان منجر به ایجاد فرصت هایی مانند افزایش آگاهی و حساسیت افراد جامعه به سلامت جسمانی و روانی شوند.
بگفته متخصصان، در همین راستا، پاندمی کووید ۱۹ سبب شده است که انتخاب شیوه زندگی سالم، رژیم غذایی مناسب، حفظ وزن مطلوب و ورزش در اوقات آزاد برای خیلی از افراد، مهم تر از قبل شود، چونکه برای جلوگیری از شیوع این ویروس، بدن انسان باید از ایمنی قوی برخوردار باشد و این امر با بهبود الگوهای زندگی، انجام ورزش منظم و تغذیه مناسب میسر می شود. حوزه آموزش یکی از بخش های تحت تأثیر پاندمی کووید ۱۹ است و آموزش و پرورش یکی از مهم ترین نهادهای آموزشی است که متأثر از این همه گیری شده است. با شروع این پدیده، آموزش های مدارس در سراسر جهان از حضوری به مجازی تغییر یافت و این مسئله مشکلاتی را در حوزه آموزش برخی دروس مهم دانش آموزان ایجاد کرد.
در این رابطه، گروهی از پژوهشگران کشور به انجام مطالعه ای پرداخته اند که در آن نتایج مثبت و منفی پاندمی کووید ۱۹ بر ورزش دانش آموزی شناسایی و بررسی شده اند.
در این مطالعه کیفی، پژوهشگران از مشارکت معلمان ورزش، استادان دانشگاه فرهنگیان، مدیران اداره کل تربیت بدنی آموزش و پرورش و کارشناسان تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش بهره برده اند. آنها برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش، از مصاحبه های عمیق و نیمه ساختاریافته بهره برده اند.
طبق یافته های این تحقیق، نتایج پاندمی کووید ۱۹ بر آموزش تربیت بدنی و ورزش از چهار مقوله اصلی تشکیل شده اند که شامل ایجاد سبک زندگی غیر فعال، لطمه های رفتاری و اجتماعی، توسعه فناورانه-دیجیتالی و ورزش خانوادگی هستند.
در این خصوص، محمود جباری، پژوهشگر گروه مدیریت ورزشی دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه علامه طباطبائی و دیگر همکارانش در این تحقیق می گویند: «نتایج بررسی های ما نشان داد که پاندمی کووید ۱۹ بر ورزش دانش آموزی کشور تأثیراتی داشته که خصوصاً این مساله بر ذینفعانی مانند دانش آموزان، معلمان ورزش و خانواده دانش آموزان ملموس تر بوده است».
بگفته آنها، «پیامدهای شناسایی شده مطالعه از دو جهت مهم هستند. اول اینکه باتوجه به نتایج منفی کووید ۱۹ بر ورزش دانش آموزان، نیاز است برای حل معضل ها و چالش های به وجود آمده، برنامه ریزی مناسبی انجام داد. کاهش آمادگی جسمانی و مهارت های حرکتی، موضوعی نیست که با یک یا دو کلاس، قابل حل باشد».
آنها دراین زمینه پیشنهاد داده اند که «از رویکرد شخصی سازی استفاده گردد. در حقیقت نیاز است وضعیت حرکتی و جسمانی دانش آموزان بررسی و ارزیابی شود و باتوجه به شرایط بدنی هر فرد، ورزش و تمرین هایی برای وی در نظر گرفته شود و از انجام تمرین های ورزشی سخت در نیمه اول سال تحصیلی به ویژه برای افراد با آمادگی جسمانی ضعیف خودداری شود. ضمناً تعامل مستمر و مناسب با خانواده ها نیز می تواند در ارزیابی شرایط حرکتی و بدنی دانش آموزان مفید واقع شود».
پژوهشگران فوق به عنوان موضوع دوم، به نتایج مثبت کووید ۱۹ بر ورزش دانش آموزی اشاره کرده اند که به اعتقاد آنها فرصت های جدیدی را برای بهره برداری فراهم نموده است.
طباطبایی و همکارانش معتقدند: «افزایش مهارت های فناورانه و دیجیتالی معلمان را می توان از نتایج مثبتی در نظر گرفت که در صورت عدم بهره برداری می تواند به مرور زمان از بین برود. معلمان ورزش علاوه بر حضور در مدرسه، می توانند دوره های آموزشی را بصورت مجازی برای دانش آموزان عرضه کنند تا این سرمایه های انسانی مهم، اطلاعات مناسبی در مورد رشد حرکتی و آمادگی جسمانی کسب کنند. فیلم های آموزشی مناسب می توانند دراین زمینه از جایگاه ویژه ای برخوردار باشند».
این یافته های تحقیقاتی را مجله علمی پژوهشی «تحقیقات نظام سلامت» وابسته به دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان منتشر نموده است.
منبع: جاوید شو
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب