در یك پژوهش ارائه شد
راهکارهای نزدیک تر شدن سازمان ها به رسانه های جمعی
جاوید شو: جاوید شو: پژوهشگران کشور در یک مطالعه جدید، به بررسی چالش های ارتباطی بین رسانه های جمعی و روابط عمومی سازمان ها پرداخته و پیشنهاداتی را برای رفع مشکلات موجود دراین زمینه ارایه داده اند.
به گزارش جاوید شو به نقل از ایسنا، دنیای امروز، در تســخیر فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی اســت و این فناوری ها آن چنان بشریت را از فاصله های دور بــه هم نزدیک کرده، گویی همه در کنار هم نشســته، با هم زندگی می کنند و چهره به چهــره، در حــال گفت وگــو، آن هــم روی یک فرش و زیر یک ســقف در یک فضای مجازی هســتند. بدون هیچ تردیدی، بشــر برای زیستن در دنیای امروز، به اطلاعاتی که او را در زندگی روزمره اش یاری و مدد می رسانند، نیازمند است. در این راستا، سازمان ها نیز برای تبیین و تشریح سیاست ها، برنامه ها و اقدام های خود به مردم و افکار عمومی و همراه کردن آنان با برنامه ها و سیاست هایشان، نیازمند بهره گیری از رسانه های جمعی در این سپهر اطلاعاتی هستند.
بگفته پژوهشگران، اگر سازمان ها نتوانند از شیوه ها و مهارتهای مختلف سنتی و مدرن اطلاع رسانی، به درستی و به شکل حرفه ای استفاده کنند، در رابطه با همکاری و به کارگیری و مشارکت مخاطبان، برای اجرای موفق برنامه ها و سیاست های خود، بدون تردید با شکست مواجه خواهند شد. ارتباط و تعامل درســت و حرفه ای بین سازمان ها و رسانه ها یکی از کارهای ویژه ای است که روابط عمومی ها در سازمان ها، باید با هنرها و شیوه های درســت ارتباطی آن آشنا بوده تا بتوانند از ظرفیت های بی شــمار اطلاع رســانی رسانه ها در تحقق این مهم بهره لازم را ببرند. از ســوی دیگر رسانه ها، بیشــتر اطلاعات و منابع خبری خودرا از سازمان ها و واحدهای روابط عمومی دریافت کرده و به اطلاع مخاطبانشــان می رسانند. در این میان، موضوع قابل تأمل آنست که متأسفانه، در این جریان ارتباطی بین سازمان ها و رسانه ها، برای دریافت، انتشار و چرخش اطلاعات، موانعی وجود دارد که نیاز به بررسی و رفع شدن دارند.
در ارتباط با این موضوع، محققانی از دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و دانشگاه علامه طباطبایی پژوهشی را انجام داده اند که در آن، چالش های ارتباطی روابط عمومی ها و رسانه های جمعی مورد بررسی قرار گرفته اند.
آنها برای انجام پژوهش، به مصاحبه عمیق با ۱۵ نفر از استادان و صاحب نظران ارتباطات، روابط عمومی و رسانه پرداخته اند و همین طور با بهره گیری از ابزار پرسشنامه، دیدگاه ۴۰ نفر از مدیران و کارشناسان روابط عمومی وزارتخانه ها و دبیران و خبرنگاران روزنامه های سراسری را جمع آوری و سپس تحلیل و بررسی کرده اند.
یافته های این تحقیق نشان می دهند عواملی نظیر فقدان تخصص و حرفه ای گرایی، وجود خط مشی متفاوت سازمانی، رویکرد سیاسی و جناحی، نبود استقلال اقتصادی رسانه ها، عدم شناخت کافی روابط عمومی ها و رسانه ها نسبت به وظایف و محدودیت های یکدیگر، انتظارات نامعقول و گاهی داشتن نگرش منفی از مهم ترین چالش های ارتباطی است.
بگفته سید محمد دادگران، دانشیار گروه روزنامه نگاری و رسانه دانشکده علوم اجتماعی، ارتباطات و رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی و همکارانش، «در چهار بُعد ساختاری، عملکردی، رفتاری و شناختی، عواملی نظیر اصلاح قوانین، آموزش نیروی انسانی و حرفه ای گرایی، تعامل و گفت و گو، پاسخگویی، صداقت و شفافیت، رعایت اصول اخلاقی، انتظارات معقول و شناخت متقابل وظایف، مهم ترین راه حل ها برای رفع چالش ها و الگوی مطلوب ارتباطی بین روابط عمومی ها و رسانه ها قلمداد می شوند».
آنها می گویند: «در بخش ســاختاری پیشــنهاد می شود، برنامه ریزی مناســبی برای آموزش و تجهیز نیروی انســانی در واحدهــای روابط عمومــی و رسانه های جمعی، با هــدف تخصصی تر کردن رویکرد های حرفه ای آنان نســبت به یکدیگر انجام شــود. همین طور بایستی نســبت به اصــلاح قوانین و رویه هایی که منجــر به ایجاد تنش و برخورد می شوند، نظیر برخوردهای سیاسی و جناحی و یا شخصی و... با تهیه دستورالعمل و بخشنامه های ســازمانی، اقدام شود».
بر طبق این تحقیق، بمنظور بهبود بخش عملکردی، پیشــنهاد شده است که دســت اندرکاران روابط عمومی و رسانه های جمعی، پاســخگوی نیازها و انتظارات معقول کاری از یکدیگر باشــند و با برگزاری نشست های دوســتانه، تعامل و گفت و گو، ســوء تفاهم ها را در پروسه همکاری با یکدیگر، در راســتای انجام وظایف و مسئولیت ها، برطرف و ارتباط خوب و مثبتی را برقرار کنند.
دادگران و همکارانش می افزایند: «در بخش رفتاری پیشــنهاد می شود، احترام متقابل توأم با رعایت اصول اخلاقی، در دستور کار دســت اندرکاران روابط عمومی و رسانه های جمعی قرار گیرد و به عنوان یک منشور رفتــاری، هر دو گروه ملزم به رعایت آن باشــند».
به بیان آنها، «در بخش شــناختی نیز پیشنهاد می شود، دســت اندرکاران روابط عمومی و رسانه های تعدادی از وظایف، مسئولیت ها، محدودیت ها و توانمندی های یکدیگر شناخت کافی و کاملی کسب کنند تا انتظار آنها از هم معقول و منطقی شــود و با اعتمادســازی و نگرش مثبت، گلایه ها و انتظارهای نامعقول را به حداقل برسانند و یک ارتباط وتعامل مطلوب را برقرار کنند».
این یافته های علمی پژوهشی که توجه به آنها می تواند ارتباط مؤثرتری را بین سازمان ها و رسانه ها رقم بزند، در فصل نامه «رسانه» متعلق به معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انتشار یافته اند.
منبع: javidsho.ir
این پست جاوید شو را پسندیدید؟
(1)
(0)
تازه ترین مطالب مرتبط
نظرات بینندگان در مورد این مطلب